Nyilvános tárgyak
Előadás
Gyakorlat
Automotive environment sensors | Credits: 5 |
Contact hours: 28 lectures /28 lab | Assessment type: exam |
Course coordinator: Tamás Bécsi, associate professor
| Instructors: Tamás Bécsi, PhD Szilárd Aradi, PhD Olivér Törő |
A 2018 őszétől felvettek a képzés utolsó 2 félévében készítik el a diplomatervüket, amelyhez így két féléves Diplomatervezés tantárgy tartozik (10+20 kredit értékben). Az összes Diplomatervezés c. tantárgy felvételének feltétele valamennyi, a mintatantervben szereplő alapozó, természettudományos ismeretet felölelő kötelező tárgy teljesítése, továbbá a Diplomatervezés I. tantárgy felvételéhez szükséges összesen minimum 56 kredit, a Diplomatervezés II. tantárgyéhoz minimum 84 kredit összegyűjtése. Utóbbi tárgynál (II.) nappali tagozat esetén feltétel a 4 hetes szakmai gyakorlat teljesítése is. A két tantárgy (I. és II.) párhuzamosan, egyidejűleg is felvehető, ha a fenti feltételek teljesülnek (ld. tanterv kiegészítés).
A diplomaterv elkészítésére jelentkezni – a tantárgy Neptunban történő felvételén kívül – a dolgozat adatainak megadásával kell. Ehhez a Tanszék kérdőívet küld ki a tantárgyra
jelentkezetteknek a regisztrációs héten, amelyet a megadott határidőig ki kell tölteni (az adatok módosítására van lehetőség később).
A diplomaterv témaköre ajánlott, hogy a szakmai gyakorlatéval azonos legyen. Aki nem a gyakorlati témáját viszi tovább, annak saját magának kell témát – és lehetőség szerint külső konzulenst – találnia. (A Tanszék csak szakmai gyakorlat-témákat kér be a külső partner cégektől.)
A diplomaterv elkészítéséhez a Tanszéken kijelölt témavezető (belső konzulens) oktató, és szükség szerint a szakmai gyakorlat cégének dolgozója (külső konzulens) ad támogatást. A kijelölt tanszéki konzulensnél az első félévben a 2. oktatási hét végéig kell jelentkezni. A dolgozat elsőkörös vázlatát a 4. oktatási hét végéig kell megküldeni a témavezetőnek, ennek elmaradása késedelmes feladat-beadásnak számít és különeljárási díj kirovásával jár!
A diplomaterv elkészítéséhez a hallgatók feladatkiírást kapnak, amely tartalmazza a dolgozat címét, a téma részletezését, a témavezető nevét, a záróvizsga tárgyakat és a beadási határidőt. Ennek tartalmát a témavezető állítja össze az elkészült vázlat és a félév elején megadott adatok alapján. A diplomaterv címén és a kiírt vizsgatárgyakon a feladatlap kiadása után változtatni nem lehet, ezért a vázlat véglegesítésekor a témavezetővel ezeket is egyeztetni kell.
A feladatlap két eredeti példányban készül el, és a hátoldalán található a dolgozat értékelése, melyet a témavezető és – ha van – a külső konzulens is aláír. Ennek egyik példányát a dolgozattal egyszerre, de különálló lapon kell beadni, a másikat pedig a dolgozatba kell bekötni.
A diplomaterv leadásának határideje a szorgalmi időszak utolsó napja, amit a témavezető ellenőriz; késés esetén különeljárási díj róható ki.
A diplomaterv szöveges részének terjedelme legalább 70-80 oldal (mellékletek nélkül). Szöveg közben csak az 1-2 oldal terjedelmet meg nem haladó ábrák és táblázatok lehetnek, a terjedelmesebbeket sorszámozva, mellékletben kell elhelyezni.
A dolgozat bekötési sorrendje:
A diplomatervet A4 formátumú, fehér papírra nyomtatva, fekete, jó minőségű kötésben (nem gyorskötésben), egy példányban kell benyújtani a témavezetőnek (ezt a hallgató a záróvizsgát követően visszakapja). A hátoldalas nyomtatás engedélyezett. Részletes formai útmutató – és sablon – elérhető alább. A kötés felírása arany színnel: középen „DIPLOMATERV”, a jobb alsó sarokban: név, alatta a benyújtás éve.
A beadással egyidejűleg a szakdolgozatot elektronikus (pdf) formában a Neptun rendszerbe is fel kell tölteni. A dolgozat mellékleteit, ha azok .pdf formátumúak és nem túl nagyméretűek, akkor a dolgozattal összefűzve, egy fájlként kell feltölteni, egyéb esetben különálló mellékletként. A feltöltött fájlok maximális mérete 20 MB. Ezen kívül el kell készíteni a dolgozatok egyoldalas – legfeljebb kb. 2000 karakteres – tartalmi kivonatát is, melyet a Tanszék elektronikus űrlapon keresztül gyűjt össze. (Optimális esetben a fejléccel együtt a kivonat kitölti az oldalt, de lehetőleg nem nyúlik át a következőre.)
A diplomaterv a hallgató egyetemi képzésének befejező munkája, ezért a diplomatervben az elsajátított tárgyi tudáson kívül a hallgató a mérnöki feladatok kidolgozására való készségének kell elsősorban tükröződnie. Törekedni kell a feldolgozás rendszerességére, pontosságára, tömörségére, a szakmai kifejezések helyességére és a logikus felépítésére. A diplomaterv készítése során a belső konzulenssel folyamatos, rendszeres konzultáció szükséges. Ennek (akár részleges) elmaradása esetén a diplomaterv nem adható be.
Beadás után a diplomatervet a Tanszék által felkért, független szakember bírálja el; a bíráló személyéről a témavezető dönt. A dolgozat és az aláírt dokumentumok eljuttatása a bírálóhoz, ill. visszajuttatása a konzulenshez alapesetben a hallgató feladata.
A diplomaterv készítést a tanszéki konzulens (mindkét félévben) félévközi jeggyel osztályozza. Az osztályzatot a hallgató munkájának folyamatossága és minősége, valamint a konzulenssel való együttműködése határozza meg. Ez a jegy nem feltétlenül azonos a dolgozatra kapott érdemjeggyel, melyről a záróvizsga-bizottság dönt (figyelembe véve a bíráló és a tanszéki konzulens javaslatát, ill. a hallgató védésen nyújtott teljesítményét).
A Szakdolgozat c. tantárgy felvételének feltétele a mintatanterv első 4 félévben szereplő valamennyi kötelező tantárgy teljesítése, kötelező és kötelezően választandó tantárgyakból minimum 170 kredit, ezen belül a szakirány tantárgyakból minimum 37 (2021-től) / 24 kredit (2020-ig felvettek esetén) összegyűjtése, és a 6 hetes szakmai gyakorlat teljesítése (ld. tanterv kiegészítés).
A szakdolgozat elkészítésére jelentkezni – a tantárgy Neptunban történő felvételén kívül – a dolgozat adatainak megadásával kell. Ehhez a Tanszék kérdőívet küld ki a tantárgyra jelentkezetteknek a regisztrációs héten, amelyet a megadott határidőig ki kell tölteni (az adatok módosítására van lehetőség később). A Szakdolgozat tantárgy felvételével egyidejűleg nem javasolt vizsgás tantárgy párhuzamos végzése.
A szakdolgozat témaköre ajánlott, hogy a szakmai gyakorlatéval azonos legyen. Aki nem a gyakorlati témáját viszi tovább, annak saját magának kell témát – és lehetőség szerint külső konzulenst – találnia. (A Tanszék csak szakmai gyakorlat-témákat kér be a külső partner cégektől.)
A szakdolgozat elkészítéséhez a Tanszéken kijelölt témavezető (belső konzulens) oktató, és szükség szerint a szakmai gyakorlat cégének dolgozója (külső konzulens) ad támogatást. A kijelölt tanszéki konzulensnél a 2. oktatási hét végéig kell jelentkezni. A dolgozat elsőkörös vázlatát a 4. oktatási hét végéig kell megküldeni a témavezetőnek, ennek elmaradása késedelmes feladat-beadásnak számít és különeljárási díj kirovásával jár!
A szakdolgozat elkészítéséhez a hallgatók feladatkiírást kapnak, amely tartalmazza a dolgozat pontos címét, a téma részletezését, a témavezető nevét, a záróvizsga tárgyakat és a beadási határidőt. Ennek tartalmát a témavezető állítja össze az elkészült vázlat és a félév elején megadott adatok alapján. A szakdolgozat címén és a kiírt vizsgatárgyakon a feladatlap kiadása után változtatni nem lehet, ezért a vázlat véglegesítésekor a témavezetővel ezeket is egyeztetni kell.
A feladatlap két eredeti példányban készül el, és a hátoldalán található a dolgozat értékelése, melyet a témavezető és – ha van – a külső konzulens is aláír. Ennek egyik példányát a dolgozattal egyszerre, de különálló lapon kell beadni, a másikat pedig a dolgozatba kell bekötni.
A szakdolgozat leadásának határideje a szorgalmi időszak utolsó napja, amit a témavezető ellenőriz; késés esetén különeljárási díj róható ki. Az őszi félévben, ha a hallgató ugyanazon tanév tavaszi félévére MSc képzésre kíván jelentkezni, akkor semmilyen késési lehetőség nincs, mivel a január eleji záróvizsgáig a bírálatnak is el kell készülnie.
A szakdolgozat szöveges részének terjedelme legalább 50-60 oldal (mellékletek nélkül). Szöveg közben csak az 1-2 oldal terjedelmet meg nem haladó ábrák és táblázatok lehetnek, a terjedelmesebbeket sorszámozva, mellékletben kell elhelyezni.
A dolgozat bekötési sorrendje:
A szakdolgozatot A4 formátumú, fehér papírra nyomtatva, fekete, jó minőségű kötésben (nem gyorskötésben), egy példányban kell benyújtani a témavezetőnek (ezt a hallgató a záróvizsgát követően visszakapja). A hátoldalas nyomtatás engedélyezett. Részletes formai útmutató – egyben sablon – elérhető alább. A kötés felírása arany színnel: középen „SZAKDOLGOZAT”, a jobb alsó sarokban: név, alatta a benyújtás éve.
A beadással egyidejűleg a szakdolgozatot elektronikus (pdf) formában a Neptun rendszerbe is fel kell tölteni. A dolgozat mellékleteit, ha azok .pdf formátumúak és nem túl nagyméretűek, akkor a dolgozattal összefűzve, egy fájlként kell feltölteni, egyéb esetben különálló mellékletként. A feltöltött fájlok maximális mérete 20 MB. Ezen kívül el kell készíteni a dolgozatok egyoldalas – legfeljebb kb. 2000 karakteres – tartalmi kivonatát is, melyet a Tanszék elektronikus űrlapon keresztül gyűjt össze. (Optimális esetben a fejléccel együtt a kivonat kitölti az oldalt, de lehetőleg nem nyúlik át a következőre.)
A szakdolgozat az egyetemi alapképzés befejező munkája, ezért a szakdolgozatban az elsajátított tárgyi tudáson kívül a hallgató a mérnöki feladatok kidolgozására való készségének kell elsősorban tükröződnie. Törekedni kell a feldolgozás rendszerességére, pontosságára, tömörségére, a szakmai kifejezések helyességére és a logikus felépítésére. A szakdolgozat készítése során a belső konzulenssel folyamatos, rendszeres konzultáció szükséges. Ennek (akár részleges) elmaradása esetén a szakdolgozat nem adható be.
Beadás után a szakdolgozatot a Tanszék által felkért, független szakember bírálja el; a bíráló személyéről a témavezető dönt. A dolgozat és az aláírt dokumentumok eljuttatása a bírálóhoz, ill. visszajuttatása a konzulenshez alapesetben a hallgató feladata.
A szakdolgozat készítést a tanszéki konzulens félévközi jeggyel osztályozza. Az osztályzatot a hallgató munkájának folyamatossága és minősége, valamint a konzulenssel való együttműködése határozza meg. Ez a jegy nem feltétlenül azonos a dolgozatra kapott érdemjeggyel, melyről a záróvizsga-bizottság dönt (figyelembe véve a bíráló és a tanszéki konzulens javaslatát, ill. a hallgató védésen nyújtott teljesítményét).
Support for thesis elaboration is provided by a lecturer of the Department (Consultant or University Supervisor) and in most cases an external expert of the topic (External Supervisor). Consultation with the supervisors has to be regular and continuous. If the amount of consultations or the progress of the documentation is not suitable, the thesis cannot be submitted!
Topic and title of the thesis should be determined in cooperation with the supervisors. Students have to prepare the draft of the thesis by the fourth week of the semester. Based on this draft the Consultant composes the specification sheet of thesis, which contains the final title, 3-5 bullet points about the content, name of the External Supervisor and Final Examination subjects. Please note that after the submission of the specification sheet these data cannot be modified!
Two copies of specification sheet are issued. Both of them contain the evaluation sheet on the back side. One of the copies has to be bound into the printed thesis, while the other has to be handed in as a separate document (but at the same time as the thesis). Both of them have to be signed by the External Supervisor and the Consultant, as well.
The main part of thesis (besides contents and appendix) consists of minimum 70-80 pages. Figures and charts in the text should not be larger than 1 or 2 pages (more extensive ones should be placed in appendix).
Bind order of Master’s Thesis:
Deadline of thesis submission is the last day of classes. The thesis has to be submitted in one printed copy to the Consultant (which will be returned to the student after the successful Final Examination). It has to be printed on A4 size, white pages (on one or on both sides). 12-point size font and 1.15…1.5 line-spaces should be used for normal text. (See also the template issued by the Department.) Title of the case with golden letters: “MASTER’S THESIS” in the middle, name and year (under the name) in the right bottom corner.
In the same time, thesis has to be submitted in electronic form (pdf format) through the thesis portal of the faculty (dportal.kozlek.bme.hu). A one-page abstract of thesis also has to be uploaded to the portal (as a separate flie).
After submission an external, independent Opponent reviews the Master’s Thesis. The Opponent is chosen by the Consultant. Two grades are suggested for the thesis, one by the Opponent and one by the Consultant, but the final grade is determined by Final Examination Committee.
Students will receive a grade for Master’s Thesis course, which qualifies their work and diligence during the semester. This is determined by the Consultant and can differ from the grade of thesis. Please note that application for Master’s Thesis course can be taken if most of the obligatory subjects have been completed (min. 84 out of 90 credits).
KOKAM232 (2,-,-, f, 3)
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó Géza
A tárgy kommunikációs projekttárgy; a félév során minden hallgató önállóan, de kötelező rendszeres konzultációval dolgoz ki egy közlekedésben (járműrendszereknél) alkalmazott vagy alkalmazható kommunikációs technikára vonatkozó feladatot.
A feladat kidolgozást kötelező, heti rendszerességű konzultáció támogatja (konzultációs időpont a tárgy Neptun-beli időpontja; ha ez az időtartam a tárgy aktuális kurzusára jelentkezettek nagy száma miatt nem elégséges, további konzultációs időpontok egyeztetés szerint).
A tárgy céljai:
- Projektfeladat kidolgozása rendszeres konzultáció mellett; a részeredmények, előmenetel prezentálása;
- Kommunikációs rendszerek alkalmazásának, kiválasztásának gyakorlása; a specifikáció létrehozása; a választott technika alkalmazhatóságának validálása.
A projekt feladatok tartalma:
A feladat beadási határideje a szorgalmi időszak vége (pótlás TVSZ szerint lehetséges).
A benyújtáskor a feladatot be is kell mutatni.
A vizsgajegy/félévközi jegy kialakítása:
- konzultációkon mutatott teljesítmény, folyamatos előrehaladás (20%)
- Végső projektfeladat kidolgozási minősége, tartalma, önállósága (70%)
- A bemutatás minősége (10%)
Érdemjegy kialakítása:
87%-100%: jeles (5)
75%-86%: jó (4)
63%-74%: közepes (3)
51%-62%: elégséges (2)
0%-50%: elégtelen (1)
Példák korábbi témákra:
- közúti vasúti (villamos) váltóvezérlés kialakítása WiFi alapú távvezérléssel;
- CBTC pálya-jármű kommunikáció megvalósítása - A vezeték nélküli rendszer teljesítőképessége;
- Busz előnyben részesítés jelzőlámpával irányított csomópontokban – a kommunikáció lehetséges formái;
- Pálya-jármű adatátviteli kapcsolatok korlátai ETCS level 1-en; Baliz és hurokátvitel;
- A Bluetooth felhasználási lehetőségei a közlekedésben;
- A VOR léginavigációs rendszer működése és használata;
előadók:
dr. Borbás Lajos c. egyetemi tanár (Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék),
dr. Hrivnák István adjunktus (Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék),
dr. Szabó Géza egyetemi docens, tárgyfelelős (Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék).
Nappali tagozat
Heti óraszám: 2+1+0
Kreditpont: 4
2023
Az első ZH időpontja: a 8. héten. Az első ZH az elektronika részt zárja le.
A második ZH az elektronikus mérőrendszerek témakör anyagát fedi le.
A félévközi jegy a két zárthelyi eredményének függvénye, de elégtelen, ha az összesített eredmény elégtelen.
1. ZH 22 pontos,
2. ZH 25 pontos
ZH-k pontozása:
1. ZH:
0-10: elégtelen
11-13: elégséges
14-16: közepes
17-19: jó
20-22: jeles
2. ZH:
0-12: elégtelen
13-15: elégséges
16-18: közepes
19-21: jó
22-25: jeles
A félévközi jegy kialakítása az alábbiak szerint történik:
Összpontszám: 2x(1.ZH)+(2.ZH), értéke 0 és 69 közötti
60 - 69 : jeles
51 - 59 : jó
43 - 50 : közepes
35 - 42 : elégséges
alatta: elégtelen
A tárgy célja kettős: egyrészt el kívánja mélyíteni a BSc képzésben megszerzett alap elektrotechnikai tudást, elő kívánja segíteni annak rutinszerű, a mindennapi feladatmegoldásokban történő alkalmazását (ez a rész sokaknak egyszerűen a BSc elektrotechnika - elektronika tárgy ismétlésének tűnik). Ezen túlmenően a korábbi tudásra alapozva nem csak egyedi erősítőkkel, de erősítőrendszerekkel, valamint az aktív eszközöket is tartalmazó lineáris és nem lineáris hálózatok modellezési lehetőségeivel is megismerteti a tárgy hallgatóit. Másrészt a tárgy célja a közlekedés és járműrendszerek területén felmerülő méréstechnika problémák áttekintése, a lehetséges mérési módszerek bemutatása.
A tárgy - különösen első részében - jelentősen épít a BSc képzés keretében megszerzett ismeretekre. Éppen ezért javasoljuk azon kollégáknak, akik a BSc-s elektrotechnika tudásukat bizonytalannak érzik, azt a tárgy első néhány hetében frissítsék fel.
A tárgy teljesítéséhez véleményünk szerint az óralátogatás jelentős segítséget nyújt (nappali tagozat!) - a tapasztalatok szerint a félévközi jegy megszerzése óralátogatás nélkül nagyon nehéz. Bár szokásaink szerint jelenlétellenőrzést a kurzusainkon nem tartunk, a fentiek miatt javasoljuk az előadások és gyakorlatok rendszeres látogatását és az ottani aktív részvételt.
Gáspár-Németh-Bokor: Járműirányítás, Akadémiai Könyvkiadó, 2019. (egyetemi hálózatból szabadon elérhető a mersz.hu oldalon)
Bokor-Gáspár: Irányítástechnika járműdinamikai alkalmazásokkal, TypoTex kiadó, 2008.
Gáspár-Szabó-Bokor: Járműdinamika és irányítás, Széchenyi University Press, 2015
A tantárgy feladata, hogy megismertesse a hallgatókat a közlekedés területén alkalmazott biztonságkritikus automatikus irányítórendszerek filozófiájával, a biztonsági követelmények meghatározásának és az elért biztonság igazolásának módszereivel.
Félévközi ellenőrzések
A félév során két zárthelyi dolgozatot kell megírni és egy házi feladatot lehet (nem kötelező) elkészíteni.
A zárthelyi dolgozatok anyaga a dolgozat megírásának időpontjáig leadott előadási és gyakorlati tananyag.
Az értékelt zárthelyik a tanszék által megadott időpontban tekinthetők meg. A két zárthelyiből az egyik másodszor is pótolható.
A félévközi jegy megszerzése
A legalább elégséges félévközi jegy megszerzésének feltétele a két zárhelyi dolgozat külön-külön legalább elégséges eredménye. A félévközi jegy a két zárhelyi átlagpontszámából és a házi feladatra kapott pontokból származtatott érdemjegy.
A félévközi felkészüléshez ajánlott anyagok:
- Dr. Arató Péter: Logikai rendszerek tervezése
- Elektronikus jegyzet (letölthető lent)
A Logikai hálózatok tantárgy megismerteti a hallgatókat a rendszerszemlélet alapjaival, a rendszerek osztályozásának kritériumaival, továbbá a közlekedésmérnöki gyakorlatban fontos szerepet játszó rendszerosztályok modellezésének főbb eszközeivel. Ezen felül cél a digitális technika funkcióival, az azokat megvalósító elemekkel, valamint a logikai hálózatok tervezési módszereinek alapjaival való megismertetés. Az elméleti alapok megismertetése mellett az összefüggéseknek a közlekedésmérnöki gyakorlathoz közel álló példákon való bemutatása, az alapvető digitális technikai szemléletmód és a feladatok megoldásában megfelelő készségek kialakítása.
tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó Géza
Az Irányításelmélet MSc tárgy tematikája
1. Dinamikus rendszerek modellezése
2. Dinamikus rendszerek elemzése
3. Modellalapú irányítástervezés
4. Gépi tanulás alapú irányítástervezés alapjai
Az aláírás megszerzésének feltételei a dokumentált órai jelenlét és a zárthelyik sikeres teljesítése az alábbiak szerint.
Az Irányításelmélet MSc órákon legalább 50%-ban jelen kell lenni. Ez a tárgy teljesítésének egyik feltétele, amit minden órán jelenléti ívvel dokumentálunk.
A félév során zárthelyi dolgozatot fognak írni a tananyagból. Az aláírás másik feltétele a zárthelyi sikeres teljesítése.
Az érdemjegy a sikeres vizsga eredménye.A Közlekedési automatika tantárgy választható záróvizsga tárgyként is. A záróvizsgához kapcsolódó tételsor a következő:
Számonkérés: Félévközi jegy
Kreditpont: 2
Előadás óra/hét: 2
Kód: BMEKOKA8695
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bécsi Tamás egyetemi adjunktus [azóta már docens]
Előadó: Szállási Zoltán külső óraadó
A tantárgy feladata:
Összetett informatikai rendszerek áttekintése és összefüggéseinek bemutatása az azokat felügyelő, üzemeltető vagy használó mérnökember szempontjából.
A tantárgy leírása:
Számítógépes hálózatok működésének alapjai. Ethernet. Passzív és aktív hálózati eszközök. Internet: adatátviteli protokollok; címzés, hálózatok és útválasztás. Tartománynév-rendszer és névfeloldás. Kiszolgálók tervezése, üzemeltetése és felügyelete. A Unix operációs rendszer. Átjárók: szűrés és hálózati címfordítás; virtuális magánhálózat. Webkiszolgálók. Az elektronikus levelezés kiszolgálói. Rendszerfelügyeleti megoldások. Címtár, azonosítás. Mentési rendszer kialakítása. Biztonsági kérdések: ember és gép. Hálózati nyomtatás.
Egyéni hallgatói feladatok:
Egy, a tantárgyhoz kapcsolódó részterületről való írásos áttekintés, vagy egy konkrét megvalósításról szóló esettanulmány elkészítése 10-15 oldal terjedelemben.
Az osztályzat kialakítási módja, vizsgakövetelmények:
A beadott írásos anyag (félévközi feladat) kiértékelésére kapott osztályzat és a szorgalmi időszak végén egy szóbeli beszámolóra kapott osztályzat átlaga adja a félévközi jegyet.
Irodalom, segédlet:
A. S. Tanenbaum: Számítógép-hálózatok
Linux hálózati adminisztrátorok kézikönyve
K. D. Mitnick: A legkeresettebb hacker
A tárgyat a tanszék az őszi félévekben tervezi indítani. Az órák várhatóan csütörtökönként 14:15-től 16:00-ig lesznek az ST102-ben vagy az ST103-ban.
Házi feladat beadása legkésőbb az utolsó előtti óra végéig papíron vagy PDF-ben.
Szóbeli beszámoló az utolsó órán.
Az élő bemutatókhoz a szervert a KJK Informatikai Laboratóriuma biztosítja.
Köszönet Kovács Tamás barátomnak a tervezésért. A plakátokat nyomtatta a Shirokuma Nyomda.
Az Irányításelmélet MSc tárgy tematikája
1. Dinamikus rendszerek modellezése
2. Dinamikus rendszerek elemzése
3. Modellalapú irányítástervezés
4. Gépi tanulás alapú irányítástervezés alapjai
Az aláírás megszerzésének feltételei a dokumentált órai jelenlét és a zárthelyik sikeres teljesítése az alábbiak szerint.
Az IrányításelméletML MSc órákon legalább 50%-ban, valamint a laborfoglalkozások mindegyikén jelen kell lenni. Ez a tárgy teljesítésének feltétele, amit minden órán jelenléti ívvel dokumentálunk.
Minden hallgató Matlab-ban megoldandó feladatot kap, aminek megoldása az aláírás feltétele.
A félév során 2 zárthelyi dolgozatot fognak írni a tananyagból. Az aláírás további feltétele mindkét zárthelyi sikeres teljesítése.
A vizsgajegy számítása a két sikeres zárthelyi átlaga alapján történik.
oktatók: dr. Aradi Szilárd és dr. Szabó Géza
A tárgy a 2023/2024 tanév tavaszi félévében indul.
A félév első felében az általános távközlési alapok (jelek és csatornák leírása; átviteli csatornák; modulációk stb.) kerülnek bemutatásra; oktató: dr. Szabó Géza (az anyagrész lezárásaként az 1.ZH kerül megiratásra). Az anyagrészből egy HF kerül kiadásra (elfogadásra megy); valamint a gyakorlat keretében mérési feladatok is megoldásra kerülnek (jegyzőkönyv, elfogadásra megy).
A félév második felében a konkrét járműfedélzeti kommunikációs megoldások kerülnek bemutatásra; oktató: dr. Aradi Szilárd (az anyagrész lezárásaként a 2.ZH kerül megiratásra).
A tárgy félévközi jegye a két ZH pontátlaga alapján kerül meghatározásra (ha mindkét ZH legalább külön-külön elégséges, a HF elfogadva, a laborfeladatok teljesítve és a jegyzőkönyv elfogadva).
ZH pótlás/javítás, labor pótlás, féléves feladatok késedelmes leadása a TVSZ szerint lehetséges.
Egy elégtelen ZH pótZH-n javítható; ha mindkét ZH elégtelen (vagy a pótZH elégtelen), a teljes féléves anyagból összevontan megtartott pót-pót ZH teljesíthetó (ez utóbbi már díjköteles).
Előadás: Hétfő 10:15, kéthetente, J. 210.
Gyakorlat: Hétfő 16:15, Kedd 10:15 St. 101.
Tárgyfelelős/Előadó | Gyakorlatvezető |
Dr. Fehér Árpád |
A tantárgy teljesítésének két, jellegében részben eltérő, de azonos munkamennyiséget jelentő teljesítés lehetősége van ("A" és "B" esetek).
"A" esetben a tantárgy teljesítsének feltétele 1 zh legalább elégséges (minimum 50%) teljesítése, a kis házi feladatok elégséges (összpontszám 50 %-a) teljesítése, és a vizsga legalább elégséges (minimum 50%) teljesítése. Az aláírás feltétele a zárthelyi és a kis házi feladatok elégséges teljesítése. A tantárgy érdemjegye a zh (25 %), házi feladatok (25 %) és a vizsga (50 %) pontszámának súlyozásával adódik.
"B" esetben a tantárgy teljesítsének feltétele a legalább elégséges (minimum 50%) színvonalúnak ítélt "nagy házi feladat" határidőre történő leadása, prezentálása, és a vizsga legalább elégséges (minimum 50%) teljesítése. A tantárgy érdemjegye: "nagy házi feladat" és a vizsga érdemjegye 1/2-1/2 arányban számít be.
FIGYELEM! Az "A" és a "B" eset között korlátok között lehet szabadon választani, legfeljebb 10 fő számára kerül felajánlásra a "B" eset választásának lehetősége. Akik ugyanazon tanév megelőző félévének Járműirányítás I. tantárgya során legalább jó (4) színvonalú "nagy házi feladat"-ot adtak le, automatikusan a "B" esetbe kerülnek. Amennyiben innen szeretne valaki átkerülni az "A" esetbe, erre van lehetőség, de legkésőbb a 11. oktatási hét végéig. Az "A" esetből a "B" esetbe átkerülni a 2. oktatási hét végéig, egyénileg benyújtott kérvénnyel lehetséges.
FIGYELEM! A zh ("A" eset) megírásának várható időpontja: 14. hét gyakorlati óra időpontja. A "nagy házi feladat" ("B" eset") prezentálásának várható időpontja: TBA.
A JAVÍTÁS MÁJUS 22-ÉN LEHETSÉGES!
Aláírás feltétele: gyakorlatokon való részvétel, HF-ok teljesítése!
Féléves jegy számítása: max(ZH, PótZH)*0.5 + Vizsgafelelet*0.5
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag az
Automated vehicle design project
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
Safety and reliability in vehicle industry
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
Traffic modelling, simulation and control
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag az
Automotive environment sensors
tantárgyra kattintva érhető el.
előadók: Melles Kristóf; Halmos Attila; Gergely Balázs; Stipkovits Máté (Siemens Mobility Kft.)
(tárgyfelelős: Dr. Szabó Géza egyetemi docens)
Elektronikus biztosítóberendezések tervezése és megvalósítása - nagyon sok Siemens-es példával illusztrálva.
Közepes nehézségű tárgy, felvétele előtt valamilyen biztberes bevezető tárgy (vagy a BSc.-s Vasúti automatika I. /korábban: Vasúti irányító és kommunikációs rendszerek I./ tárgy) hallgatása javasolt.
The prerequisite for enrollment in the Master thesis I. course in the 3rd semester is the completion of compulsory courses covering all the basic natural scientific knowledge in the recommended curriculum and the collection of a minimum of 56 credits.
The prerequisite for enrollment in the Master thesis II. course in the 4th semester is the completion of compulsory courses covering all the basic natural scientific knowledge included in the recommended curriculum and the collection of a minimum of 84 credits. The Master thesis I. course can be enrolled simultaneously as co-requisite, in which case the above cumulative acquired credits must be achieved by completing another subjects according to the recommended curriculum. A further condition is the completion of the 4-week internship in case of full-time master program.
Support for thesis elaboration is provided by a lecturer of the Department (Consultant or University Supervisor) and optionally an external expert of the topic (External Supervisor). Consultation with the supervisors has to be regular and continuous. If the amount of consultations or the progress of the documentation is not suitable, the thesis cannot be submitted!
The topic and title of the thesis should be determined in cooperation with the supervisors. Students have to prepare the draft of the thesis by the fourth week of the 1st semester. Based on this draft the Consultant composes the specification sheet of thesis, which contains the final title, 3-5 bullet points about the content, name of the External Supervisor and Final Examination subjects. Please note that after the submission of the specification sheet these data cannot be modified!
Two copies of the specification sheet are issued. Both of them contain the evaluation sheet on the backside. One of the copies has to be bound into the printed thesis, while the other has to be handed in as a separate document (but at the same time as the thesis). Both of them have to be signed by the External Supervisor and the Consultant, as well.
The main part of the master thesis (besides contents and appendix) consists of minimum 70-80 pages. Figures and charts in the text should not be larger than 1 or 2 pages (more extensive ones should be placed in the appendix).
Binding order of master thesis document:
The deadline of thesis submission is the last day of classes. The thesis has to be submitted in one printed copy to the Consultant (which will be returned to the student after the successful Final Examination). It has to be printed on A4 size, white pages (on one or on both sides). 12-point size font and 1.15…1.5 line-spaces should be used for normal text. (See below the template issued by the Department.) Title of the case with golden letters: “MASTER’S THESIS” in the middle, name and year (under the name) in the right bottom corner.
At the same time, the thesis has to be uploaded in electronic form (pdf format) to the Neptun system. A one-page abstract of the thesis also has to be submitted via an online form (sent by the Department).
After submission an independent Opponent reviews the Master’s Thesis. The Opponent is chosen by the Consultant. Two grades are suggested for the thesis, one by the Opponent and one by the Consultant, but the final grade is determined by Final Examination Committee.
Students will receive grades for Master’s Thesis courses, which qualify their work and diligence during the semesters. These are determined by the Consultant and can differ from the grade of the thesis.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag és a vizsga az
Automotive R&D processes and quality systems
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag az
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag az
Automotive network and communication systems
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag az
Automated vehicle design project
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
Vehicle mechanics fundamentals
tantárgyra kattintva érhető el.
A tantárgy oktatása angol nyelven zajlik. A tananyag a
Vehicle testing and validation
tantárgyra kattintva érhető el.