Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Járműrendszerdinamika és kontroll | ||||
2. Tantárgy angol neve | Vehicle system dynamics and control | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOVRM636 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 8 |
6. Óraszám | 3 (14) Előadás | 2 (9) Gyakorlat | 1 (5) Labor | ||
7. Tanterv | Járműmérnöki mesterképzési szak(J) |
8. Szerep | Specializáció (sp) a Járműmérnöki mesterképzési szakon (J) |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 240 | ||||
Kontakt óra | 84 | Órára készülés | 21 | Házi feladat | 60 |
Írásos tananyag | 50 | Zárthelyire készülés | 0 | Vizsgafelkészülés | 25 |
10. Felelős tanszék | Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Zobory István | ||||
12. Oktatók | Dr. Zobory István, Dr. Gáspár Péter | ||||
13. Előtanulmány | |||||
14. Előadás tematikája | |||||
Járművek és járműfüzérek, valamint forgalmi áramlatok főmozgásának vizsgálatára alkalmas dinamikai modellek. A gördülőkapcsolat erőátszármaztatásának nemlineáris dinamikai modellje a tribológiai sztochaszticitás figyelembevételével. Koncentrált paraméterű lengésképes járműrendszer modellek mozgásegyenleteinek származtatása. A gerjesztő erők és mozgások, valamint a parametrikus gerjesztések figyelembevétele. A dinamikai rendszer diszkrét közönséges sztochasztikus differenciálegyenlet-rendszere. Elosztott paraméterű járműrendszer modellek mozgásegyenlet-rendszerének konstrukciója. Az elosztott paraméterű dinamikai rendszer sztochasztikus parciális differenciálegyenlet rendszere. A járműdinamikai rendszer, mint vezérelt vagy szabályozott szakasz. Néhány jellegzetes járműirányítási feladat megfogalmazása a dinamikai rendszer oldaláról, a vezérlőjelek működéstechnikai magyarázatával. A rendszerdinamika és kontroll analízis és szintézis-problémái az alkalmazások tükrében. A járműirányítási feladat megfogalmazása modell alapú módszerekkel. A járműkontroll tervezésre alkalmazott módszerek. A járműkontroll rendszerében bekövetkezett hibák detektálása. A jármű átkonfiguráló és hibatűrő irányítása, az irányítás tervezése. Integrált irányítás- és felügyeleti irányítástervezés. Irányított járműdinamikai rendszerekre vonatkozó esettanulmányok. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
Az elméleti anyag számítási példák megoldásával való gyakoroltatása MATLAB számítógépes környezetben. | |||||
16. Labor tematikája | |||||
Szimulációs eljárások MATLAB környezetben történő vizsgálata, összehasonlítás és kiértékelés. | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
A félév során kiadott szimulációs részfeladatok megoldandók (tudás, képesség, attitűd, önállóság értékelése)(2 db). A tudás és a képesség végső ellenőrzése és értékelése a félév végi vizsgán történik. A vizsgára bocsátás feltétele valmennyi félévközi feladat maradéktalan teljesítése. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A feladatbeadások pótlásának lehetősége, a vizsgaismétlés a TVSz szerint. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
Zobory I.: Járműrendszerdinamika. (Lineáris időinvariáns rendszerek) Bokor J., Gáspár P., Kohut M., Kurutz K.: Szabályozástechnika I. Gillespie, T.D.: Fundamentals of vehicle dynamics Kiencke U., Nielsen L.: Automotive control systems |
|||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. október 10. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | Nem induló tárgyak |