Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Járműrendszerdinamika II. | ||||
2. Tantárgy angol neve | Vehicle system dynamics II. | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOVJD008 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 4 |
6. Óraszám | 2 (0) Előadás | 0 (0) Gyakorlat | 0 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Doktori képzés (D) |
8. Szerep | Alap |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 120 | ||||
Kontakt óra | 28 | Órára készülés | 30 | Házi feladat | 0 |
Írásos tananyag | 30 | Zárthelyire készülés | 0 | Vizsgafelkészülés | 32 |
10. Felelős tanszék | Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Zobory István | ||||
12. Oktatók | Dr. Zobory István | ||||
13. Előtanulmány | ajánlott: BMEKOVJD007 - Járműrendszerdinamika I. | ||||
14. Előadás tematikája | |||||
Szerkezeti kapcsolatok vizsgálata lineáris és nemlineáris mozgásállapot-függésű erőátszármaztatásnál. Súrlódásos erőkapcsolat részletes elemzése. Erőátadási viszonyok a súrlódási tényező közel sebesség függetlensége ill. folytonos sebességfüggése esetén. Lokális rugalmasság és csillapítás bevezetése. A súrlódásos kapcsolat erőjátéka a megmozdulás környezetében. Nyugvásbeli és csúszásos súrlódási viszonyok ábrázolása a jellegfelület segítségével. Katasztrófaelméleti alapvetés. Kisamplitúdójú rezgések a lokális rugalmasság és csillapítás hatása alatt, a csúszásmentes erőátadás határai. A megcsúszás eseményének követése. A nyugalmi állapot újbóli elérése. Az erőkapcsolat komplex jellemzése a lokális rugón és csillapítón, valamint a makroszkopikus csúszás során végbemenő események láncolataként. Speciális nemlineáris járműrugók erőátadásának jellemzése. Gyűrűs rugók, laprugók, gumirugók. Csillapítási viszonyok. Jellegfelületek. Gördülőkontaktusok erőátszármaztatási viszonyai. Síkprobléma, Carter elmélete. Kúszásos erőzárás. Adhéziós és csúszási tartomány. Az átvitt kerületi erő meghatározása a tangenciális trakcióeloszlás ismeretében. Érintkezési esemény. A szliptrakció által disszipált energia. A gördülőérintkezés kinematikai és kinetikai alapösszefüggései. Mikro- és makrocsúszás. Fajlagos csúszási jellemzők. A súrlódás, mint határoló jelenség. Gördülőkapcsolat kopásviszonyainak vizsgálata. Kopástermék tömegáram-sűrűség és tömegáram. Kopáshipotézisek. A kerék és a sín gördülőkapcsolatában kialakuló kopás szimulációjának alapelvei. Sztochasztikus kopástermék tömegáram-sűrűség. Stacionaritás és ergodicitás. Mérsékelt és zúduló kopás, energetikai háttér. Kopásterhelés eloszlás generálása véges lépésszámú szimulációval. Anyagleválasztás. A simítás szükségessége. Simítási eljárások. Egyszerűsített kopásanalízis járműrendszerdinamikai környezetben. Lineáris elmélet, lépésenkénti leválasztás, kopás allokáció. Kitekintés a kopás általános keretekben való tárgyalására. A kopás, mint diagnosztikai információ. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
16. Labor tematikája | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
B. Képesség
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
Az aláírás megszerzésének és egyúttal a vizsgára bocsátásnak a feltétele az előadásokon való rendszeres részvétel. A vizsga írásbeli, minden hét anyagából 1 kérdés, összesen 14 kérdés. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A TVSZ szabályozásának megfelelően | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
1. Zobory, I.: Járműrendszerdinamika I. Kézirat. BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2011. 2. Brown, F.T.: Engineering System Dynamics. Taylor & Francis, Boca Raton, London, New-York, 2007 |
|||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. november 27. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | Nem induló tárgyak |