Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Stratégiai szabályozási eszközök a közlekedésben | ||||
2. Tantárgy angol neve | Strategic policy instruments in transportation | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOKGM215 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 6 |
6. Óraszám | 4 (21) Előadás | 0 (0) Gyakorlat | 0 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Közlekedésmérnöki mesterképzési szak (K) |
8. Szerep | Specializáció (sp) a Közlekedésmérnöki mesterképzési szakon (K) |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 180 | ||||
Kontakt óra | 56 | Órára készülés | 14 | Házi feladat | 30 |
Írásos tananyag | 40 | Zárthelyire készülés | 20 | Vizsgafelkészülés | 20 |
10. Felelős tanszék | Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Mészáros Ferenc | ||||
12. Oktatók | Dr. Mészáros Ferenc | ||||
13. Előtanulmány | párhuzamos: KOKGM201 - Közlekedésgazdaságtan | ||||
14. Előadás tematikája | |||||
A tárgy keretén belül a hallgatók megismerik az Európai Unió közösségi vívmányait és azok érvényesítéséből fakadó harmonizációs feladatokat a közlekedésben. A közlekedést érintő európai szintű szabályozásban, az EU közös közlekedéspolitikájában meghirdetett legfontosabb stratégiai célok és e célok megvalósítását támogató, az integrált, interoperábilis, multimodális közlekedésfejlesztést és rendszerműködést hatékonyabbá tevő alágazat-specifikus, jogi, gazdasági, finanszírozási kérdéseket érintő direktívák áttekintése. A közösségi célokból levezethető legfontosabb hazai közlekedésstratégiai célkitűzések és az ehhez kapcsolódó hazai szabályozási rendszer megismerése. A hazai közlekedési rendszerben alkalmazott szabályozási tapasztalatok értékelése, az európai gyakorlat adaptációját akadályozó tényezők azonosítása és az implementációs akadályok felszámolására irányuló stratégiai feladatok számbavétele. A hazai tapasztalatok átadásának lehetőségei európai és tagállami szinteken. A tantárgy kiemelten tárgyalja a közlekedési infrastruktúra használatának szabályozási kérdéseit, foglalkozik a vasúti szabályozási csomagokkal és az intézményi reformokkal, bemutatja az autópálya építés-finanszírozás és díjszedéses üzemeltetés, továbbá a városi közlekedés – kiemelten a közösségi közlekedés – EU-kompatibilis feltételei kialakításának legfontosabb lépéseit, valamint vázolja a társadalmi költségen alapuló közlekedési árképzés bevezetésével kapcsolatos várható hatásokat, illetve feladatokat. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
16. Labor tematikája | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
Az aláírás feltétele mindkét zárthelyi egyenként eredményes (min. 50%) megírása, egy közlekedéspolitikai témát feldolgozó szemináriumi dolgozat megfelelő minőségben történő beadása és bemutatása a szorgalmi időszak végéig. A tantárgy szóbeli vizsgával zárul. A vizsgajegy a zárthelyin elért eredmények (30%), a gyakorlati feladat jegye (30%) és a vizsgajegy (40%) alapján adódik. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
1. és 2. félévközi zárthelyi dolgozat külön-külön pótolható, az írásbeli dolgozat késedelmesen beadható, a pótlási hét végéig. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
Peter Stopher, John Stanley (2014) Introduction to Transport Policy: A Public Policy View. Edward Elgar Publishing | |||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. október 10. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | 2024/2025 I. félév |