Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Járműforgalmi rendszerek modellezése és irányítása | ||||
2. Tantárgy angol neve | Modelling and control of vehicles and traffic systems | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOKAM233 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 6 |
6. Óraszám | 2 (11) Előadás | 3 (17) Gyakorlat | 0 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Közlekedésmérnöki mesterképzési szak (K) |
8. Szerep | Specializáció (sp) a Közlekedésmérnöki mesterképzési szakon (K) |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 180 | ||||
Kontakt óra | 70 | Órára készülés | 16 | Házi feladat | 34 |
Írásos tananyag | 23 | Zárthelyire készülés | 12 | Vizsgafelkészülés | 25 |
10. Felelős tanszék | Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Varga István | ||||
12. Oktatók | Dr. Tettamanti Tamás, Dr. Sághi Balázs, Dr. Varga István, Dr. Hrivnák István | ||||
13. Előtanulmány | |||||
14. Előadás tematikája | |||||
Légi közlekedés: A légiforgalmi irányítás alapegységei. A levegő-föld összeköttetés fedélzeti egységei. Levegő-föld összeköttetés ACC, APP. Levegő-föld összeköttetés TMA. ACARS DATALINK. A repülőtér járműforgalmi rendszerei. A polgári légiközlekedés áramlásszervezéssel összefüggő modell-rendszerei. A polgári légiközlekedés, légiforgalmi irányítás eljárásainak tervezése. Közúti közlekedés: A közúti közlekedési irányítórendszerek felépítése és működése. A közúti forgalom jellemzése, a forgalomtechnikai paraméterek mérése. Városi és autópálya forgalomirányítás elmélete: stratégiák, eszközök, szoftverek. Közúti méréstechnológia: simítás, szűrés, előrebecslés, Recursive Least Square Estimator, Kalman Filter, Moving Horizon Estimation. Városi forgalom modellezése és irányítása: Store-and-forward modell, LQ és MPC irányítás. Autópálya forgalom modellezése és irányítása: LWR modell, lökéshullámok modellezése, PID, LQ, nemlineáris MPC módszerek. Vasúti közlekedés: A vasúti forgalomirányítás feladata, módszerei szintjei. Menetrend tervezést, ellenőrzést támogató eszközök. Diszpozitív és operatív irányítási feladatok és megoldási lehetőségeik. A biztosítóberendezés mint az operatív irányítás bázisa. A vonatszámkövetés különleges esetei, megoldási módjai. Vonatszámos vágányútvezérlés megoldásai, kapcsolata az automatikus jelzőüzemmel, diszpozíciós kritériumok, tervezés. A forgalomirányítás modellezése. A forgalomirányító rendszerek tervezése. A tervezést támogató eszközök. |
|||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
Gyakorlati tervezési feladat, szimulációs vizsgálatok | |||||
16. Labor tematikája | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
A félév során egy zárthelyi dolgozatot kell eredményesen megírni, valamint értékelhető minőségben beadni a féléves tervezési feladatot. A vizsga a féléves tervezési feladat prezentációja. A vizsgajegy a vizsgán elért eredmény és a zárthelyi dolgozat átlaga. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A zárthelyi egyszer pótolható és a féléves feladat késedelmesen beadható a pótlási hét végéig. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
Luspay T., Tettamanti T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti járműforgalom modellezése és irányítása, Typotex Kiadó Budapest, 2011; Tettamanti T., Varga I., Csikós A.: Közúti mérések, Typotex Kiadó, Budapest, 2016 | |||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. október 10. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | 2024/2025 I. félév |