Tantárgyi Adatlap
Test kjktad 1
Tantárgyi Adatlap
Download PDF![]() |
Budapest University of Technology and Economics |
| Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering |
| 1. Subject name | Járműrendszerdinamika III. | ||||
| 2. Subject name in Hungarian | Vehicle system dynamics III. | ||||
| 3. Code | BMEKOVJD014 | 4. Evaluation type | exam grade | 5. Credits | 4 |
| 6. Weekly contact hours | 2 (0) Lecture | 0 (0) Practice | 0 (0) Lab | ||
| 7. Curriculum | PhD Programme |
8. Role | Basic course |
||
| 9. Working hours for fulfilling the requirements of the subject | 120 | ||||
| Contact hours | 28 | Preparation for seminars | 30 | Homework | 0 |
| Reading written materials | 30 | Midterm preparation | 0 | Exam preparation | 32 |
| 10. Department | Department of Railway Vehicles and Vehicle System Analysis | ||||
| 11. Responsible lecturer | Dr. Szabó András | ||||
| 12. Lecturers | Dr. Szabó András | ||||
| 13. Prerequisites | ajánlott: BMEKOVJD008 - Járműrendszerdinamika II. | ||||
| 14. Description of lectures | |||||
| A „közlekedési pálya-jármű” rendszer modellezése. A Winkler alapzaton gördülő kerék, a sín mint rugalmas gerenda. A modellek csoportosítása. A kényszeregyenletek, a mozgásegyenletek és a szabadságfokok kapcsolata. Súlyponti szabad koordináták és gyorsuláscsatolt rendszerek. Rendszerdinamikai modellek: koncentrált paraméterű-, elosztott paraméterű- és hibrid modellek. A „közlekedési pálya - jármű” rendszermodellek jellegzetes rendszeregyenletei. A rendszerre ható külső gerjesztő hatások, geometriai és parametrikus gerjesztések. A közlekedési pálya - jármű rendszer mozgásának leírásához szükséges koordináta rendszerek. Kapcsolat és transzformációs összefüggések a koordináta rendszerek között. Mozgásegyenletek generálása a részgyorsulások szuperpozíciójával, erőközpontú mozgásegyenlet előállítás. A kerék- és a sínprofil merev testszerű érintkezésének elemzése. A kerék- és a gördülőpálya profil elméleti érintkezési pontjának meghatározása. A kerék és a gördülőpálya rugalmas érintkezésének elemzése. A felületi normálerő számítása a határoló görbére illeszkedő ellipszis, és Hertz-féle érintkezési modell alapján. A kerék és a gördülőpálya közötti kapcsolaton fellépő erőhatások és nyomatékok meghatározása Kalker lineáris elmélete alapján, kúszás, furókúszás, spin-nyomaték, Kalker tényezők. A kerék és a gördülőpálya kopásának számítással történő előrejelzése. A pálya-jármű rendszer keresztirányú hibrid modellezése, a keresztirányú mozgásjellemzők meghatározása geometriai egyenetlenség-gerjesztés jelenlétében. A kerék és a rugalmas gerendával jellemzett közlekedési pálya függőleges dinamikai folyamatainak vizsgálata elosztott paraméteres és hibrid modellekkel. A geometriai és a parametrikus gerjesztések tekintetbe vétele. | |||||
| 15. Description of practices | |||||
| 16. Description of labortory practices | |||||
| 17. Learning outcomes | |||||
A. Knowledge
B. Skills
|
|||||
| 18. Requirements, way to determine a grade (obtain a signature) | |||||
| Az aláírás megszerzésének és egyúttal a vizsgára bocsátásnak a feltétele az előadásokon való rendszeres részvétel. A vizsga írásbeli, minden hét anyagából 1 kérdés, összesen 14 kérdés. | |||||
| 19. Opportunity for repeat/retake and delayed completion | |||||
| A TVSZ szabályozásának megfelelően. | |||||
| 20. Learning materials | |||||
| 1. Szabó, A.: Járműrendszerdinamika III. Kézirat. BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2012. 2. Zoller, V.: Elosztott paraméteres és hibrid drinamikai rendszerek. BME Vasúti Járművek és Jármű-rendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2011. 3. Zábori, Z.. Hibrid közlekedési pálya-jármű rendszer keresztirányú dinamikája. Kézirat. BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2010. |
|||||
| Effective date | 27 November 2019 | This Subject Datasheet is valid for | Nem induló tárgyak | ||
