Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Járműrendszerdinamika III. | ||||
2. Tantárgy angol neve | Vehicle system dynamics III. | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOVJD014 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 4 |
6. Óraszám | 2 (0) Előadás | 0 (0) Gyakorlat | 0 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Doktori képzés (D) |
8. Szerep | Alap |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 120 | ||||
Kontakt óra | 28 | Órára készülés | 30 | Házi feladat | 0 |
Írásos tananyag | 30 | Zárthelyire készülés | 0 | Vizsgafelkészülés | 32 |
10. Felelős tanszék | Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Szabó András | ||||
12. Oktatók | Dr. Szabó András | ||||
13. Előtanulmány | ajánlott: BMEKOVJD008 - Járműrendszerdinamika II. | ||||
14. Előadás tematikája | |||||
A „közlekedési pálya-jármű” rendszer modellezése. A Winkler alapzaton gördülő kerék, a sín mint rugalmas gerenda. A modellek csoportosítása. A kényszeregyenletek, a mozgásegyenletek és a szabadságfokok kapcsolata. Súlyponti szabad koordináták és gyorsuláscsatolt rendszerek. Rendszerdinamikai modellek: koncentrált paraméterű-, elosztott paraméterű- és hibrid modellek. A „közlekedési pálya - jármű” rendszermodellek jellegzetes rendszeregyenletei. A rendszerre ható külső gerjesztő hatások, geometriai és parametrikus gerjesztések. A közlekedési pálya - jármű rendszer mozgásának leírásához szükséges koordináta rendszerek. Kapcsolat és transzformációs összefüggések a koordináta rendszerek között. Mozgásegyenletek generálása a részgyorsulások szuperpozíciójával, erőközpontú mozgásegyenlet előállítás. A kerék- és a sínprofil merev testszerű érintkezésének elemzése. A kerék- és a gördülőpálya profil elméleti érintkezési pontjának meghatározása. A kerék és a gördülőpálya rugalmas érintkezésének elemzése. A felületi normálerő számítása a határoló görbére illeszkedő ellipszis, és Hertz-féle érintkezési modell alapján. A kerék és a gördülőpálya közötti kapcsolaton fellépő erőhatások és nyomatékok meghatározása Kalker lineáris elmélete alapján, kúszás, furókúszás, spin-nyomaték, Kalker tényezők. A kerék és a gördülőpálya kopásának számítással történő előrejelzése. A pálya-jármű rendszer keresztirányú hibrid modellezése, a keresztirányú mozgásjellemzők meghatározása geometriai egyenetlenség-gerjesztés jelenlétében. A kerék és a rugalmas gerendával jellemzett közlekedési pálya függőleges dinamikai folyamatainak vizsgálata elosztott paraméteres és hibrid modellekkel. A geometriai és a parametrikus gerjesztések tekintetbe vétele. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
16. Labor tematikája | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
B. Képesség
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
Az aláírás megszerzésének és egyúttal a vizsgára bocsátásnak a feltétele az előadásokon való rendszeres részvétel. A vizsga írásbeli, minden hét anyagából 1 kérdés, összesen 14 kérdés. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A TVSZ szabályozásának megfelelően. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
1. Szabó, A.: Járműrendszerdinamika III. Kézirat. BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2012. 2. Zoller, V.: Elosztott paraméteres és hibrid drinamikai rendszerek. BME Vasúti Járművek és Jármű-rendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2011. 3. Zábori, Z.. Hibrid közlekedési pálya-jármű rendszer keresztirányú dinamikája. Kézirat. BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék. Budapest, 2010. |
|||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. november 27. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | Nem induló tárgyak |