Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Járműdinamika, aktív- és passzív járműbiztonság | ||||
2. Tantárgy angol neve | Dynamics of vehicle, active- and passive safety | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOGJM641 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 4 |
6. Óraszám | 2 (10) Előadás | 0 (0) Gyakorlat | 2 (11) Labor | ||
7. Tanterv | Járműmérnöki mesterképzési szak(J) |
8. Szerep | Specializáció (sp) a Járműmérnöki mesterképzési szakon (J) |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 120 | ||||
Kontakt óra | 56 | Órára készülés | 18 | Házi feladat | 10 |
Írásos tananyag | 18 | Zárthelyire készülés | 8 | Vizsgafelkészülés | 10 |
10. Felelős tanszék | Gépjárműtechnológia Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Török Árpád | ||||
12. Oktatók | Dr. Melegh Gábor, Dr. Török Árpád, Vida Gábor | ||||
13. Előtanulmány | |||||
14. Előadás tematikája | |||||
A gépjármű kerekére ható erők, korszerű kerékmodellek, a kerék statikus és dinamikus geometriai jellemzői a közlekedésbiztonság szemszögéből. Az erőátviteli rendszer nyomatéki és erőviszonyainak elemzése, dinamikai jellemzőinek vizsgálata. A kerékfelfüggesztés geometriai kialakítása, az egyes felfüggesztési elemek igénybevétele. A gépjármű lengéstani elemzése a rugózás elemei. A jármű fékezésének dinamikai vizsgálata, a fékerő tengelyenkénti megosztásának módszerei, a fékrendszer elvi sémái, az egyes elemek jellemző igénybevétele. A kormányzás dinamikai elemzése, az egyes elemek (trapézkar, nyomtávrúd, kormánygép, kormánykerék és tengely, gömbcsuklók) jellemző igénybevétele. Járműdinamikai modellek készítésére alkalmas szoftverek bemutatása, hossz- és keresztirányú járműdinamika vizsgálata, szabályozások eszközei. Borulási folyamatok dinamikai vizsgálata, modellezése. Az aktív- és passzív járműbiztonság elemei: járműdinamikai szabályozó rendszerek, a bekövetkezett balesetek következményeit mérséklő rendszerek bemutatása, működési jellemzőinek megismertetése. A fenti rendszerek működéséhez szükséges szenzorok, aktuátorok részletes ismertetése, az ezekben, illetve vezérlőegységeikben tárolt adatok felhasználási lehetőségei balesetek vizsgálata, a jármű mozgásviszonyainak rekonstrukciója során. |
|||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
16. Labor tematikája | |||||
Az elméleti ismeretek alkalmazásával dinamikai modellek készítése, a választott jármű- vagy jármű-főegység, alrendszer kritikai elemzése közlekedésbiztonsági szempontok alapján. | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
A félév során 1 zárthelyi dolgozatot iratunk. A zárthelyi eredménye megfelelt, ha a maximális pontszámnak több mint 50 %-át sikerül elérni. Az aláírás megszerzésének feltétele a „megfelelt” minősítésű zh, valamennyi labor elvégzése és az elfogadott szintű házi feledat leadása. A záró érdemjegybe a ZH 30%, a házi feladat 20%, a vizsga 50% arányban számít bele, de külön-külön mindegyiknek el kell érnie a megfelelt szintet a tárgy teljesítéséhez. |
|||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A zárhelyi 1 alkalommal pótólható. A házi feladat egyszeri pótleadására van lehetőség, egy labor egy alkalommal pótolható. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
Diasorok, előadásjegyzet | |||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. október 10. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | Nem induló tárgyak |