Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Lean menedzsment | ||||
2. Tantárgy angol neve | Lean management | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOALM322 | 4. Követelmény | félévközi jegy | 5. Kredit | 4 |
6. Óraszám | 2 (9) Előadás | 1 (5) Gyakorlat | 0 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Logisztikai mérnöki mesterképzési szak (L) |
8. Szerep | Kötelező (k) a Logisztikai mérnöki mesterképzési szakon (L) |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 120 | ||||
Kontakt óra | 42 | Órára készülés | 8 | Házi feladat | 30 |
Írásos tananyag | 28 | Zárthelyire készülés | 12 | Vizsgafelkészülés | 0 |
10. Felelős tanszék | Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Bóna Krisztián | ||||
12. Oktatók | Sztrapkovics Balázs | ||||
13. Előtanulmány | |||||
14. Előadás tematikája | |||||
A folyamatos fejlesztés módszereinek bemutatása. A csapatmunka, javaslati rendszer kialakítása, a motiváció szerepe. Ötletgyűjtő módszerek ismertetése az egyes módszertanok előnyei, hátrányai. Problémafeltáró eszközök, hibaelemző módszerek bemutatása gyakorlati alkalmazása, az egyes módszertanok alkalmazhatósága, a módszerek adatigény szükséglete. Standardizálás alapjai, a standardok bevezetésének lépései, a nulla hiba koncepció, hibák eliminálásának módszertanai (Jidoka, Poka-Yoke), termeléskiegyenlítési módszertanok a lean menedzsmentben: matematikai módszerek a Heijunka alkalmazásához. Folyamatfejlesztési módszerek és technikák. Az átállási idő fontosságan csökkentésének lehetőségei. Ergonómia alapjai, munkahelytípusok ergonómiai szempontból, a REBA elemzés menete. Just in time és Just in Sequence módszertanok bemutatása. Lean office eszközök és módszerek bemutatása. A Six Sigma módszer alapjai, matematikai háttere, minőségi szintek. Six sigma elemzés ismertetése az eredmények feldolgozása. A six sigma és a lean kapcsolódása. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
Az előadáson bemutatott eszközök és módszerek gyakorlati példákon történő bemutatása, az alkalmazásuk begyakoroltatása, esettanulmányok végrehajtása. A féléves házi feladat megoldásának előkészítése, a feladat bemutatása, értékelése. | |||||
16. Labor tematikája | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
A tárgy teljesítéséhez a két zárthelyi legalább elégséges szinten történő teljesítése, valamint a házifeladat sikeres leadása szükséges. Az érdemjegy kialakításába beleszámít a házi feladat (20%), a zárthelyi dolgozatok eredménye (40%-40%). | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
Valamennyi zárthelyi dolgozat pótolható egyszer, valamint az egyik zárthelyi amennyiben a másikat és a házi feladatot a hallgató sikeresen teljesítette, akkor kétszer pótolható. | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
A tantárgy anyagát (jegyzet) a hallgatók pdf formátumban tölthetik le a Moodle rendszeren keresztül. | |||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. október 10. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | 2024/2025 I. félév |