Tantárgyi Adatlap
PDF letöltéseBudapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | |
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar |
1. Tantárgy neve | Repülőgép hajtóművek elektronikus szabályozása PhD | ||||
2. Tantárgy angol neve | Electronic control of aircraft engines PhD | ||||
3. Tantárgykód | BMEKOVRD001 | 4. Követelmény | vizsga | 5. Kredit | 3 |
6. Óraszám | 2 (0) Előadás | 0 (0) Gyakorlat | 1 (0) Labor | ||
7. Tanterv | Doktori képzés (D) |
8. Szerep | Szak |
||
9. A tantágy elvégzéséhez szükgésges tanulmányi munkaóra összesen | 120 | ||||
Kontakt óra | 42 | Órára készülés | 14 | Házi feladat | 28 |
Írásos tananyag | 8 | Zárthelyire készülés | 0 | Vizsgafelkészülés | 28 |
10. Felelős tanszék | Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék | ||||
11. Felelős oktató | Dr. Beneda Károly | ||||
12. Oktatók | Dr. Beneda Károly | ||||
13. Előtanulmány | |||||
14. Előadás tematikája | |||||
Elméleti bevezető, matematikai modellezés céljai, módszerei, kitérve a korszerű nemlineáris modellezés lehetőségeire, pl. neurális háló segítségével. A matematikai modellnek és a szabályozás tárgyának összekötése: az identifikáció lehetőségei, módszerei. Összefoglalás a klasszikus irányításelmélet alkalmazásáról gázturbinás hajtóművek szabályozórendszereinek tervezésében. A modern irányításelmélet nyújtotta lehetőségek: állapottér reprezentáció az egytengelyes, egyáramú gázturbinától a háromtengelyes kétáramú sugárhajtóművekig. Szabályozórendszer tervezése állapot-visszacsatolással lineáris kvadratikus és H∞ módszerekkel. A Loop Transfer Recovery módszer alkalmazása gázturbinák esetében. Modell alapú adaptív szabályozások elméleti háttere és megvalósításai, különös tekintettel a több bemenetű, több kimenetű rendszerekre (pl. változtatható geometriájú sugárhajtómű). Kétáramú sugárhajtómű sztochasztikus és Markov modellezése. Az mbed mikrokontrolleres fejlesztői rendszer általános ismertetése, alkalmazásának lehetősége a hajtómű szabályozórendszerek gyors prototípus-fejlesztésében. | |||||
15. Gyakorlat tematikája | |||||
16. Labor tematikája | |||||
Mérések gázturbinás hajtóműveken, szabályozási algoritmusok tesztelése | |||||
17. Tanulási eredmények | |||||
A. Tudás
|
|||||
18. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége | |||||
Az aláírás megszerzésének és egyúttal a vizsgára bocsátásnak a feltétele az egyéni hallgatói feladat hiánytalan és határidőre történő beadása. A vizsga szóbeli. A vizsgajegy a félévi feladat és a vizsga eredményeinek számtani átlaga alapján kerül meghatározásra. | |||||
19. Pótlási lehetőségek | |||||
A TVSZ szabályozásának megfelelően | |||||
20. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||
G. G. Kulikov, H. A. Thompson: Dynamic Modeling of Gas Turbines. Identification, Simulation, Condition Monitoring and Optimal Control. Springer, London, 2004. ISBN 1852337842 H. Richter: Advanced Control of Turbofan Engines. Springer, New York, 2011. ISBN 978-1-4614-1170-3 A. Linke-Diesinger: Systems of Commercial Turbofan Engines. Springer, Berlin, 2008. ISBN 978-3-540-73618-9 E. Lavretsky, K. A. Wise: Robust and Adaptive Control – with aerospace applications. Springer, London, 2013. ISBN 978-1-4471-4396-3 |
|||||
Tantárgyleírás érvényessége | 2019. november 27. | Jelen TAD az alábbi félévre érvényes | Nem induló tárgyak |